Proiectul Codului Educaţiei a intrat vineri în dezbatere publică, pe site-ul ministerului de resort, propunerile şi sugestiile fiind aşteptate, timp de 30 de zile, la adresa dezbateri.cod@min.edu.ro, a anunţat Ministerul Educaţiei.
Pachetul a fost conceput, definitivat şi asumat sub coordonarea ministrului educaţiei, Ecaterina Andronescu, de către reprezentanţii ministerului, ai federaţiilor sindicale din învăţământ, ai federaţiilor studenţeşti şi de părinţi, precum şi de reprezentanţii Consiliului Naţional al Elevilor şi ai comunităţii academice.
Modificarea sistemului de admitere la liceu, micşorarea numărului de probe la bacalaureat şi înfiinţarea unui Colegiu al Profesorilor, după modelul Colegiului Medicilor, sunt principalele noutăţi pentru învăţământul preuniversitar, propuse de Ministerul Educaţiei după discuţiile cu sindicatele.
Potrivit propunerilor incluse în aşa-numitul Cod al Educaţiei, schimbările la preuniversitar ţin, în principal, de testările de la finalul ciclurilor de studii. Trecerea de la gimnaziu la liceu se va face tot pe baza repartizării computerizate şi a programelor de consiliere profesională organizate de şcoli. La admiterea în liceu, se va ţine cont de media generală obţinută pe parcursul claselor V-VIII, care va avea o pondere de 50% din media finală, şi de nota la un test structurat după model european, care va deţine tot o pondere de 50% şi care reprezintă, de fapt, noutatea adusă în locul tezelor unice. La acest test, care va fi susţinut, în scris, în semestrul al doilea din clasa a VIII-a, vor fi verificate competenţele-cheie obţinute de elev, prin întrebări din mai multe domenii. Testul va fi dat şi la finalizarea ciclului primar, ca verificare înainte de gimnaziu, însă nota astfel obţinută nu va conta ulterior la admitere.
Bacalaureatul va avea două etape
În ceea ce priveşte bacalaureatul