Dupa industria auto, aeriana, financiara si imobiliara, ar putea recesiunea sa schimbe si modul in care se desfasoara grevele?
De la electricienii din Dublin, la controlorii de trafic aerian din Atena, o mare parte din angajati au ales sa iasa in strada pentru a-si cere drepturile, in aceasta vara. Insa, per total, numarul zilelor de munca pierdute a scazut, in 2009, analistii fiind de parere ca pana si comportamentul grevistilor a fost schimbat de criza economica, relateaza revista Time.
Inca exista multe sindicate care vor cere membrilor sai sa protesteze. Potrivit unor estimari ale Bloomberg, grevele vor cauza pierderi de peste 600 de miliarde de dolari, in Marea Britanie.
In Bulgaria si Grecia, angajatii din transporturile feroviare si aeriene au provocat intreruperea circulatiei, suparati din cauza reducerii cheltuielilor statului, iar in Franta si Italia, milioane de muncitori au tinut proteste antiguvernamentale.
Insa, potrivit unor rapoarte, in 2009 s-au pierdut mult mai putine zile pe greve. "Cand angajatii se simt siguri de job-ul lor, sunt mai multe sanse sa faca o greva", explica Gregor Gall, profesor la Universitatea Hertfordshire.
De asemenea, cele mai multe greve le fac angajatii din sectorul public. In Marea Britanie, de exemplu, 94% din proteste au fost tinute de bugetari.
Pe de alta parte, modalitatile de protest au devenit mult mai spectaculoase. In Franta, muncitorii unei companii de inginerie i-au rapit pe bancherii firmei, dandu-le drumul de abia dupa ce au primit o suma de bani care asigura continuarea activitatii.
De asemenea, la un producator de componente auto de langa Paris, muncitorii au amenintat ca vor arunca in aer fabrica, din cauza scaderii salariilor.
In luna ianuarie, opt sindicate franceze au reusit sa mobilizeze milioane de angajati, pe