Cele mai mari companii petroliere de pe piata locala, Petrom, Rompetrol si Lukoil, au pierdut peste un miliard de dolari in primele sase luni ale anului comparativ cu incasarile inregistrate in perioada similara a anului trecut.
In aceste conditii, fiecare companie a incercat sa-si exploateze la maxim atuurile. Unele au mizat pe preturile mici si pe reteaua extinsa, altele au mizat pe investitii in benzinarii, lansari de produse si clienti comerciali. La final insa putini isi pot adjudeca o victorie, in contextul in care piata a pierdut intre 4 si 10% din volume.
Noroc cu criza gazelor
Petrom, cea mai mare companie locala, a reusit in primele sase luni sa-si mentina vanzarile totale de carburant la la un nivel constant comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Asii din maneca Petrom au fost si cel mai probabil vor ramane si in a doua jumatate a anului preturile mici de la pompa in comparatie cu rivalii sai, dar si cea mai extinsa retea de benzinarii.
„Vanzarile cu amanuntul au crescut cu 22% comparativ cu primul semestru din 2008 datorita retelei de benzinarii modernizate, precum si imbunatatirii managementului statiilor", spun reprezentantii Petrom.
Si pe partea comerciala, adica vanzarile destinate marilor clienti, Petrom a inregistrat un rezultat pozitiv, vanzarile fiind cu 7% mai mari in primul semestru al anului comparativ cu perioada similara a anului trecut.
Motivul care a stat la baza acestei cresteri nu a fost insa contextul pietei, respectiv o cerere mai mare din partea companiilor, ci criza gazelor. In perioada conflictului ruso-ucrainean, timp de aproape trei saptamani din ianuarie Romania nu a mai primit niciun metru cub de gaze din import, ceea ce a determinat trecerea termocentralelor pe pacura. Petrom a fost cel mai mare vanzator de pacura din acea perioada.
„Vanzarile comerciale interne au fost cu