Romania isi mentine, oficial, calendarul de aderare la euro propus cu cativa ani in urma, care prevede intrarea in perioada de doi ani a mecanismului ratelor de schimb quasi-fixe in 2012 si adoptarea euro in 2014. Criza economica ce s-a adancit in 2009 dincolo de cele mai negre previziuni pune insa sub semnul intrebarii posibilitatea respectarii acestui calendar, evolutiile din ultima vreme fiind marcate de o indepartare de tintele de convergenta definite prin "criteriile de la Maastricht".
Stabilitatea preturilor, reflectata de inflatie, este criteriul care s-a dovedit cel mai greu de indeplinit in Romania, inflatia inregistrata la noi fiind permanent cu cateva puncte procentuale mai mare decat tinta determinata potrivit Tratatului de la Maastricht. Este adevarat ca inflatia din Romania si-a continuat tendinta de scadere in ultimul an, dar distanta fata de valoarea de referinta a crescut: in tarile membre ale zonei euro care formeaza baza de referinta pentru criteriul inflatiei in iulie 2009 (Irlanda, Belgia si Luxemburg) s-a inregistrat o scadere anuala a preturilor – deflatie – de 1,9 la suta (media pe cele trei tari). Astfel, daca in martie 2008 valoarea de referinta pentru tarile candidate la criteriul inflatiei era de 3,2 la suta, in iulie 2009 valoarea de referinta este de minus 0,4 la suta!
Situatia finantelor publice sau "sustenabilitatea pozitiei fiscale a Guvernului" este criteriul la care in ultimul an s-a inregistrat cea mai evidenta deteriorare. Multi ani inainte de 2008, Romania a avut un deficit bugetar mai mic de 3 la suta din PIB, in timp ce datoria publica era printre cele mai mici din Europa, de 13 la suta din PIB. Anul 2008 a fost insa incheiat cu un deficit de peste 5 la suta din PIB, Romania facand obiectul procedurii de atentionare pentru deficit excesiv. Adancirea deficitului la peste 7 la suta din PIB in 2009 va c