PREMIERĂ l O nouă lege permite magazinelor nonalimentare din 494 de oraşe şi 29 de zone turistice să funcţioneze şi în tradiţionala zi de odihnă
„Munceşti mai mult, câştigi mai mult” era unul dintre sloganurile cu care preşedintele francez, Nicolas Sarkozy, a câştigat mandatul de la Elysée şi pe care vrea să-l pună în practică drept măsură anticriză. Numai că munca în plus, chiar dacă remunerată bine, nu este ceva uşor de explicat francezilor de rând, obişnuiţi cu 35 de ore de serviciu pe săptămână şi cu duminicile libere. În ciuda reticenţei publice, voinţa preşedintelui (ce provine dintr-un partid de dreapta) a avut câştig de cauză şi prima schimbare controversată care modifică regimul de lucru al francezilor se referă la magazine.
Mai exact, începând de duminica trecută, în baza unei noi legi, acestea vor avea posibilitatea să-şi desfăşoare activitatea şi duminica, relatează AFP. Cum era de aşteptat, pentru dreapta, aflată la putere, legea este „esenţială pentru a favoriza activitatea economică şi comercială” în Franţa, prima destinaţie turistică din lume. Stânga însă vede în aceasta o „alegere a societăţii în pofida unei decizii juridice” şi se opune actului normativ la fel ca sindicatele şi organizaţiile familiale.
„Psihologic vorbind, este greu să lucrezi duminica”
Pe prestigiosul bulevard Champs Elysées, inima turistică a Parisului, câteva magazine emblematice, precum marochinăriile de lux Lancel şi Louis Vuitton, au putut să-şi deschidă uşile în deplină legalitate.
Însă marile lanţuri de magazine, precum Gap sau Zara, au rămas închise, întrucât nu şi-au putut organiza timpul pentru a se deschide în această duminică. Chiar dacă noua lege extinde posibilitatea funcţionării tuturor magazinelor în ziua de duminică, privilegiu rezervat până acum doar comerţului alimentar, articolelor de cultură sau celor sportive, flexibi