Cei mai puternici antreprenori admit in premiera ca nu-si pot redresa singuri businessurile si platesc milioane de euro consultantilor ca sa le arate ce costuri sa taie si cum sa restructureze datoriile.
Dupa 20 de ani in care au creat, condus si dezvoltat dupa propriul model afaceri ce au ajuns fiecare la rulaje de peste 100-200 mil. euro, antreprenori precum Dan Ostahie (Altex), Ioan Ciolan (Ambient Sibiu), Florin Panea (Leonardo) sau fratii Penescu (Pic) semneaza acum contracte de consultanta pe bani grei pentru a fi siguri ca finalul crizei ii va gasi in aceleasi pozitii pe pietele pe care activeaza.
"Este foarte putin loc de greseli acum." Astfel explica Codrut Pascu, managing partner al companiei Roland Berger Strategy Consultants, motivul pentru care antreprenorii locali, proprietari ai unor businessuri de peste 100 mil. euro, apeleaza acum cel mai mult la serviciile firmelor de consultanta in management. Altex si Ambient se numara printre companiile care deruleaza in acest moment proiecte de restructurare cu sprijinul Roland Berger.
Numarul de proiecte ale Roland Berger derulate in companii detinute de investitori locali a crescut cu 20% in primul semestru fata de aceeasi perioada din 2008, potrivit datelor furnizate de Pascu. Companiile locale reprezinta in prezent aproximativ 30% din numarul total de clienti ai Roland Berger, la nivel local, ponderea fiind mai mare decat anul trecut.
In spatele proiectelor mari de restructurare anuntate pana acum in retail stau echipe de 3-6 oameni din companii de consultanta in management sau din firme de audit, care merg aproape zilnic la clienti sa gaseasca solutii de redresare a businessurilor impreuna cu managerii firmelor.
"Fara 0,5 milioane de euro nu cred ca se poate face un proiect de restructurare intr-o companie", spune Codrut Pascu.
Sunt restructurari care scot din buzun