Nu cu mult timp in urma, in timp ce managerii companiilor mass-media erau convinsi ca singurul mod de a avea succes pe internet era sa ofere continutul gratis, cotidianul de business Financial Times (FT) s-a incapatanat sa reziste tendintei, scrie cotidianul american New York Times, intr-un articol cu titlul "Ziarul care nu vrea sa fie gratuit".
"Am fost vazuti ca fiind ciudati", spune John Ridding, directorul executiv al FT.
Intr-adevar, ziarul a inceput sa taxeze cititorii pentru accesul la site inca din 2002. In prezent, cu publicitatea care da semne mici cum ca si-ar reveni din declin, iar alti publisheri imita modelul site-ului FT.com si aplica taxe pentru accesul la continut, Ridding se simte "eliberat". "Acum a devenit cat se poate de clar ca doar publicitatea nu va putea sustine modelele de afaceri online. Jurnalismul de calitate trebuie platit", a afirmat el.
Acum, Financial Times se pregateste sa adauge la strategia sa de a genera venituri online si posibilitatea de acceptare a "microplatilor". Cititorii vor putea astfel sa plateasca pentru a citi un singur articol de pe site in loc sa achizitioneze un abonament.
Costul unui abonament anual la FT este, pentru un client din Romania, de 651 de euro doar pentru editia tiparita si de 740 de euro pentru editia tiparita si acces la pagina web a ziarului. Clientii care vor sa aiba acces doar la editia online trebuie sa aleaga intre un abonament lunar de 21 de euro sau unul anual de 209 euro. Editia online a ziarului, FT.com, nu a atras un numar mare de cititori care sunt dispusi sa plateasca, ajungand la aproximativ 117.000 de clienti la nivel global, de la 101.000 inregistrati in 2007. Site-ul Wall Street Journal are aproximativ un milion de clienti care platesc pentru continut.
Dat fiind faptul ca unele companii, banci si firme de publicitate au inceput sa reduca din cheltuieli din