Băuturile cu extract de cola reprezintă peste jumătate din vânzările de răcoritoare din ţara noastră. Sucurile cu aromă de portocale şi de lămâie au muşcat, de la începutul anului, trei puncte procentuale din cota internă de piaţă de peste 50% deţinută de cola. Cele mai consumate băuturi răcoritoare din România sunt de departe cele cu extract de cola. La mijlocul acestui an, acestea deţineau, ca volum, aproape 48% din vânzările de băuturi răcoritoare, cu trei puncte procentuale mai puţin faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit companiei de cercetare de piaţă MEMRB.
Ca valoare, comerţul cu aceste produse a scăzut cu trei puncte procentuale în intervalul iulie 2008 - iunie 2009, la 50,3% din piaţa internă de profil.
Citricele iau avans
Evoluţia a apărut pe fondul creşterii vânzărilor de băuturi răcoritoare cu gust de portocale, care au ajuns la o cotă volumică de 20,7%, faţă de 17,3% anul trecut, şi a celor cu aromă de lămâie, care deţin 10,1% din piaţa internă de profil.
Producătorii spun că în următorii ani, vânzările de băuturi cu gust de fructe şi apă minerală vor creşte constant, odată cu majorarea nivelului de trai. În topul realizat de MEMRB, cel mai slab stă consumul de sucuri pe bază de grepfrut, doar 5% dintre români alegând să bea acest sortiment. Anul trecut, românii au cheltuit pe băuturi răcoritoare şi pe apă minerală aproximativ 850 de milioane de euro, iar pentru acest an se aşteaptă o creştere de peste 10% a pieţei interne de profil.
Piaţă dominată de patru producători
Principalii producători sunt Coca-Cola HBC, Pepsi Americas, European Drinks şi Romaqua Group Borsec, care deţin, cumulat, 97,3% din valoarea internă a pieţei de profil şi 92,9% din volumul acesteia. Chiar dacă cei patru producători sunt dominanţi, luna trecută, în România a mai intrat o com