Reducerea tarifelor de publicitate i-a determinat pe clienţi să investească mai mult în ultimele două luni, comparativ cu începutul anului. Volumul reclamelor difuzate de televiziuni a scăzut cu 3% în perioada ianuarie-iulie 2009, dar tinde să se revigoreze. Adevărul a avut cea mai mare creştere a investiţiilor publicitare. În primele şapte luni ale anului, companiile au cumpărat 846.934 de GRP-uri (Gross Per Point – puncte de audienţă), cu 3% mai puţin decât în aceeaşi perioadă a lui 2008. Totuşi, având în vedere scăderea de 6% înregistrată în ianuarie-mai 2009, se poate spune că, în ultimele două luni, publicitatea TV a început să se redreseze.
Creşterea se datorează şi reducerii tarifelor de publicitate impuse de televiziuni. Surse din agenţiile media spun că, dacă în 2008 un GRP avea tarife cuprinse între 50 şi 800 de euro (în funcţie de emisiune, post TV şi bugetul investitorului), anul acesta plafonul maxim ar fi de 450 de euro.
Dacă iniţial nu au profitat de aceste reduceri şi au fost prudenţi în a investi, publicitarii au început acum să recupereze „teren“. Procter&Gamble este liderul companiilor care cumpără reclame la posturile TV din România, cu 40.076 de GRP-uri în primele şapte luni ale lui 2009. Investitorul a avut cu 27% mai puţină publicitate faţă de aceeaşi perioadă a lui 2008, dar a „recuperat“ 11% din scăderea înregistrată în primele cinci luni ale anului (-38%).
De la începutul anului şi până în mai, Unilever „căzuse“ de pe podiumul clienţilor publicitari, plasându-se pe locul al patrulea (-44,8%). Totuşi, în ultimele două luni a revenit pe tradiţionala poziţie a doua, cu 26.864 de GRP-uri. Compania a cumpărat cu 29% mai puţină publicitate în primele şapte luni ale anului, faţă de ianuarie-iulie 2008. Tot cu 29% au scăzut şi investiţiile L’Oreal, aflat pe locul al nouălea.
Unii taie bugete