Retailerii din Europa Centrala si de Est trebuie sa vina cu solutii inovatoare pentru a ramane pe piata si pentru a atrage clientii alungati de criza, intr-o perioada in care consumatorii au devenit imuni la reducerile masive de pret sau la promotii. Problema retailerilor se agraveaza in conditiile in care vanzarile scad de 13 luni incontinuu si nu se intrevede o redresare, scrie presa straina.
Preturi imbatabile, reduceri record, promotii sau cadouri, nimic nu mai reuseste sa atraga atentia consumatorilor, a caror incredere si al caror comportament au fost afectate de recesiune.
Evolutia acestui sector in luna iunie comparativ cu perioada similara a anului trecut ramane disparata la nivel de Europa de Est. Polonia este singurul stat, dintre cele care au anuntat rezultatele pe luna iunie, al carui sector de retail a crescut cu 0,6% comparativ aceeasi luna a lui 2008. Romania, toate cele trei state baltice, Bulgaria si Slovacia au inregistrat contractii. Cele mai mari scaderi anuale au fost inregistrate in Letonia (-29,1%), Lituania (-19,9%) si Romania (-11,7%).
Cele mai mari scaderi anuale
Letonia este unul dintre statele cele mai afectate de criza mondiala. Aici, mallurile, pana nu de mult erau o sursa sigura de bani pentru retaileri, sunt si acum la fel de ticsite de haine si accesorii, de reduceri imbietoare si afise cu mesaje atragatoare. Singura diferenta este ca, spre deosebire de perioada de boom, cumparatorii nu se mai inghesuie la cumparaturi.
"Ma tem ca nu vom reusi sa iesim din criza", a marturisit Mara Drozda, care conduce un boutique cu haine de lux din Italia situat intr-un mall din Letonia. "Am studiat rezultatele si nu indica nimic bun."
Romania este unul dintre cei mai slabi performeri. Scaderea lunara de 3,8% din iunie, a doua cea mai slaba performanta din Europa Centrala si Est, vine dupa o crestere de 0,3%