Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) plănuieşte ca peste o săptămână să privatizeze societatea Petromin într-o acţiune care ridică mari semne de întrebare. Termenul-limită până la care pot fi depuse ofertele este 1 septembrie, urmând ca licitaţia cu strigare să se deruleze la 2 septembrie.
Petromin, urmaşa anemică a celebrei flote a României, şi-a început istoria în 1990, când Întreprinderea de Exploatare a Flotei Maritime NAVROM s-a divizat, iar cele 310 nave ale sale au fost împărţite între trei societăţi: cele 89 petroliere şi mineraliere au ajuns la Petromin, Romline a primit 94 de nave, iar Navrom a continuat cu 103 nave. La momentul actual, AVAS deţine, potrivit site-ului instituţiei, 15.743.901 acţiuni cu o valoare nominală de 39.359.752,5 lei, adică 70,02% din total.
Ceilalţi acţionari sunt SIF Transilvania, cu 23,83%, şi micii proprietari de pe urma cuponiadei, cu 6,15%. Statul vrea să îşi vândă acţiunile cu un discount substanţial, şi anume 0,95 lei pe acţiune faţă de valoarea nominală de 2,5 lei pe acţiune. Per total, doar 14,95 milioane de lei, adică exact 3,5 milioane de euro.
PREŢ MULT PREA MIC
Suma este însă mult prea mică faţă de valoarea de piaţă a activelor, consideră sindicaliştii şi micii acţionari. "AVAS de mulţi ani scoate Petromin la privatizare, niciodată n-a ieşit «cine trebuie» şi au început procesele. Pe care le-au pierdut în instanţă, iar ofertanţii au dovedit că au fost perfect legali", ne-a declarat Adrian Mihălcioiu, preşedintele Sindicatului Liber al Navigatorilor din Flota Maritimă Comercială şi acţionar minoritar. Activele companiei constau din navele de 25.000 tdw "Carmen Silva", aflată în exploatare, şi "Ileana", care aşteaptă să fie retehnologizată.
De asemenea, mai există în patrimoniu împingătorul "Pluton", complexul de vacanţă din Saturn, cu 114 loc