Eşecul privatizării Avioane Craiova nu ar fi trebuit să surprindă pe nimeni. Italienii de la Alenia Aeronautica nu au fost niciodată interesaţi în mod direct de producătorul craiovean de avioane. Citiţi mai multe amănunte despre acest subiect în ultimul număr al revistei Forbes, ce se află la chioşcuri, începând de luni 24 august. Aveau nevoie de o bază de lucru în România care să le asigure o putere de negociere sporită pentru tranzacţia pe care o aveau, de fapt, în vedere: contractul de 3,5 miliarde de euro, prin care autorităţile de la Bucureşti vor să cumpere 48 de avioane de luptă.
Cum procesul de achiziţie a avioanelor se află însă în acelaşi stadiu ca la jumătatea anului trecut, este firesc ca interesul italienilor de a investi pe plan local să se diminueze. Alenia nu putea spune, pur şi simplu, că nu mai e interesată de Avioane Craiova, dar putea să impună nişte condiţii de achiziţie.
Cum procesul de achiziţie a avioanelor se află însă în acelaşi stadiu ca la jumătatea anului trecut, este firesc ca interesul italienilor de a investi pe plan local să se diminueze.
Alenia nu putea spune, pur şi simplu, că nu mai e interesată de Avioane Craiova, dar putea să impună nişte condiţii de achiziţie pe care autorităţile să nu aibă cum să le accepte.
Ceea ce a şi făcut. A cerut anularea datoriilor, de peste 9 milioane de euro, ale companiei către statul român şi preluarea de către acesta a cheltuielilor de disponibilizare a salariaţilor. Ambele condiţii depăşesc cadrul legal actual, ceea ce a forţat Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) să anuleze privatizarea.
AVAS încearcă acum să vândă cât mai repede Avioane Craiova, încearcând iarăşi să bage mâna în buzunarul public pentru a anula datoriile companiei. Tragedia este că acordul pe care Comisia Europeană l-ar da pentru acest ajut