Ponderea creditelor neperformante pe divizia de retail si IMM-uri a BCR, cea mai mare banca de pe piata, a urcat la 6,7% din portofoliu la jumatatea anului, cu aproape trei puncte procentuale peste nivelul de la sfarsitul lui 2008, potrivit datelor Erste Group.
In acelasi timp, ponderea neperformantelor pe retail a fost cu jumatate de punct mai mare decat media de 6,2% raportata la nivelul intregii banci, inclusiv din cauza ca trimestrul II a adus o crestere a numarului de defaulturi ale IMM-urilor.
Pe de alta parte, gradul de acoperire cu provizioane a creditelor de retail neperformante aproape s-a injumatatit, de la 106% in decembrie 2008 la 57,8% in iunie 2009, in conditiile in care stocul de provizioane a ramas relativ constant, la 536 milioane de euro. Volumul creditelor acordate persoanelor sau IMM-urilor si clasificate drept neperformante ajunsese la 928 de milioane de euro la sfarsitul semestrului I, in crestere cu 85% fata de nivelul din urma cu sase luni.
Martin Skopek, vicepresedintele pe retail al BCR, afirma ca banca a inceput sa-si avertizeze din timp clientii si sa le ofere consultanta pentru a preveni intrarea acestora in default. El nu a dorit sa precizeze ponderea creditelor restructurate in totalul portofoliului de retail si nici rata de succes a modificarii parametrilor pentru creditele pe care clientii nu mai reusesc sa le ramburseze.
"Programul nostru de restructurare a creditelor este in derulare. Clientii au posibilitatea de a intelege mai bine cat de important este sa-si indeplineasca obligatiile contractuale si cand aud despre restructurarea creditului multi dintre ei reincep din proprie initiativa sa plateasca atat restantele, cat si ratele lunare."
Practic, clientii ajung sa constientizeze ca un credit restructurat ajunge sa coste mult mai mult prin prelungirea scadentei si multi fac eforturi suplimenta