Marina norvegiană a pornit o operaţiune de căutare a rămăşiţelor hidroavionului francez la bordul căruia se afla exploratorul Roald Amundesen, primul om care a ajuns la Polul Sud.
Aparatul de zbor a dispărut deasupra Mării Barents, în 1928, iar vasul care îl va căuta, KNM Tyr, va petrece următoarele 10 zile pentru a acoperi o zonă de 120 de kiometri pătraţi din nord-vestul insulei Bjornoya (Insula Urşilor). Scopul operaţiunii este localizarea motorului hidroavionului Latham 47, la bordul căruia Amundsen a efectuat zborul fatal peste Oceanul Arctic.
"Avem în vedere motorul, pentru că avionul, fiind din lemn, credem că are carcasa descompusă", a declarat un purtător de cuvânt al Marinei norvegiene.
Nava KNM Tyr se bazează pe cei doi roboţi submarini pe care îi are în dotare. Aceştia vor grebla fundul Oceanului Arctic. KNM Tyr va fi însoţită de un vas al Pazei de Coastă, KNM Harstad.
Expediţia din următoarele 10 zile vine după o încercare din 2004, când operaţiunile de recuperare a hidroavionului au fost anulate din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile.
O dispariţie învăluită în mister
Norvegianul Roald Amundsen, cunoscut ca primul om care a ajuns la Polul Sud, în 1911, a fost şi primul explorator care a străbătut Pasajul de Nord-Vest, dintre Groenlanda şi Alaska. Între 1903 şi 1906, Amundsen a călătorit pe mare între Oceanul Arctic şi Oceanul Pacific, prin arhipelagul arctic canadian.
Pe 18 iunie 1928, echipajul hidroavionului Latham 47, la bordul căruia se aflau Roald Amundsen, compatriotul său, Leif Dietrichson, şi patru cetăţeni francezi, a dispărut desupra Mării Barents. Cei şase erau într-o misiune de salvare a echipajului dirijabilului Italia, care desfăşura o expediţie la Polul Nord.
Circumstanţele dispariţiei lui AMundsen şi a echipajului său nu au fos