Mai bine de la zero, decat cu un portofoliu viciat este principiul de la care porneste Petre Tulin, directorul general al nou-infiintatei Banci Feroviare - al 44-lea jucator dintr-un sistem bancar cu active de circa 80 mld. euro.
"Avem avantajul de a pleca la drum fara un portofoliu de credite neperformante. Vad asta ca pe o oportunitate. Si asa au vazut si actionarii. Nu inteleg de ce clientii ar avea mai mare incredere intr-o institutie de credit care functioneaza cu probleme. Multe banci au acumulat credite neperformante, pe care acum nu reusesc sa le recupereze. Acesta este si motivul pentru care au majorat dobanzile si aplica o politica restrictiva fata de activitatea de creditare", afirma Tulin, fost responsabil in BNR cu supravegherea si reglementarea bancilor.
Banca Feroviara a primit pe 17 august autorizarea de functionare de la BNR, dupa ce in martie a fost inregistrata la Registrul Comertului. Controlata de omul de afaceri Valer Blidar, care detine Astra Vagoane Calatori Arad, banca intra pe o piata dominata de jucatori straini si pe care doar sapte institutii de credit au reusit sa atinga cote de piata mai mari de 5%.
"Era nevoie de o infuzie de capital romanesc, care nu s-a intamplat de foarte multi ani", spune Tulin.
Inceput in septembrie 2008, procesul de autorizare la BNR s-a derulat cu asistenta firmei de audit si consultanta KPMG. Tulin spune ca a fost "poate chiar mai exigent decat in conditii normale".
Banca are un capital social initial de 45 mil. lei (peste 10 mil. euro), urmand ca anul viitor sa fie operata o majorare de 4 mil. euro. Se vor adauga cheltuieli de constituire (incluzand sistemul IT si software-ul specializat, furnizat de firma Probas) de 1-2 mil. euro, care se vor amortiza in urmatorii cinci ani.
Investitia initiala a fost mai mica datorita conditiilor actuale de piata, in care preturile s