Actuala forma a invatamantului, valabila de cateva zeci de ani, presupune patru ani de scoala primara, patru ani de gimnaziu si patru ani de liceu. Si codul educatiei propus de Miclea, seful comisiei de la Cotroceni, si pachetul de legi elaborat de ministrul invatamantului Ecaterina Andronescu intentioneaza sa schimbe aceasta structura care a functionat de ani de zile. De ce?
Miclea spune ca, desi acum exista zece clase obligatorii, o cincime din elevi abandoneaza scoala la sfarsitul clasei a opta.
El propune ca solutie impartirea invatamantului obligatoriu in cinci ani de scoala primara si cinci ani de gimnaziu. Astfel, s-ar introduce o clasa pregatitoare inainte de ciclul primar (care sa echivaleze grupa mare de la gradinita), iar primul an de liceu ar trece in ciclul gimnazial. Prelungirea scolii generale cu inca o clasa, a IX-a, ar mentine astfel pe bancile scolii mai mult timp elevii, in conditiile in care se pierd multi pe drum la trecerea de la scoala generala la liceu. Aceasta ar presupune insa ca profesorii de liceu sa predea clasa a IX-a in scoala generala.
Ce spun insa profesorii?
„S-ar face un balamuc in toata tara si implicit in tot sistemul. Daca un profesor titular de liceu merge sa predea la o clasa de gimnaziu de la tara risca sa ia si mai putini bani, pentru ca nivelul de salarizare pentru profesorii de gimnaziu este mai mic, la care s-ar adauga si cheltuielile cu naveta", explica Marius Esi, profesor de stiinte socio-umane la Colegiul National „Mihai Eminescu" din Suceava. Esi a mai precizat ca nici elevii nu ar avea nimic de castigat, chiar daca, din punct de vedere sociologic, se spune ca o astfel de masura ar aduce avantaje pentru elevi.
„Daca se tine cont de factori precum rolul comunitatii, al consilierului, al bisericii sau al parintilor, se poate observa cu usurinta ca abandonul scolar nu e cauzat de ceea ce spu