Celebrul transatlantic Queen Marry se poate spune că a fost construit, într-o anumită măsură, şi în România. Asta deoarece carcasele pentru motoarele de 40 de tone au fost realizate de o firmă din Cluj-Napoca. Sursa: Mihai Șoica Levente Orosz, patronul firmei Romval SA, spune că firma lucrează pentru marile şantiere navale din Europa şi, indirect, pentru General Electric. Producţia fabricii clujene este în proporţie de 99% destinată exportului. În trei ani, mica fabrică din Cluj a ajuns să lucreze, în plină criză financiară, pentru industria nucleară sau energetică din Statele Unite, dar şi pentru marile şantiere navale din Europa.
„Dacă le spui străinilor că la momentul cutare predai piesa şi te ţii de cuvânt nu ai decât de câştigat”, spune Orosz.
Piesele care au fost contruite la Cluj-Napoca şi au care au intrat în componenţa celebrului vas de croazieră Queen Mary 2 au fost livrate unui partener străin, care la rândul lui avea contract cu şantierul naval care a construit nava.
„Noi trebuie să ţinem legătura cu partenerii noştri străini şi în fiecare an avem sesiuni de discuţii. Aşa am aflat că am construit carcasele de oţel care învelesc motoarele lui Queen Mary 2. Aceste carcase valorează cam 100.000 de euro şi au fost livrate companiei care a asamblat motoarele şi care, apoi, le-a livrat mai departe la şantierul naval. Şi în prezent fabricăm componente pentru petroliere gigantice sau nave container de mari dimensiuni”, mai spune Orosz. Piese pentru centrale nucleare În cursul acestui an, firma clujeană a început să lucreze, indirect, şi pentru General Electric, pentru care produce turbine pentru centralele nucleare sau hidroelectrice din Statele Unite.
„Am intrat în legătură cu o firmă care toarnă carcasele care protejează turbinele. Această firmă le trimite la Cluj, iar noi le prelucrăm mecanic. Cu aju