Principala problema a sectorului public din Romania nu este numarul de angajati, in conditiile in care acesta nu este mai ridicat decat in alte tari europene, ci calitatea serviciilor publice, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanta de business A. T. Kearney.
„Reducerea numarului de angajati doar pe baza constrangerilor bugetare sau din considerente politice, si nu pe baza unor analize serioase, va incetini procesul de eficientizare a admininistratiei publice si va conduce la o scadere a calitatii serviciilor, ceea ce ar fi dureros in contextul crizei economice actuale. (...) O simpla reducere a numarului de bugetari nu va determina direct o insanatosire a mecanismelor unei organizatii; nu va schimba sistemul, pentru ca numarul bugetarilor nu este problema principala", apreciaza Michael Weiss, vicepresedintele A.T. Kearney.
Aceeasi idee a fost lansata si de consultantul firmei de audit si consultanta KPMG Daniela Nemoianu Istocescu intr-o opinie publicata recent in ZF. Ea sustine de asemenea ca simplele reduceri de personal nu sunt solutia, ci dimpotriva, pot crea disfunctionalitati si mai mari. Atat KPMG, cat si firma de management consulting A.T. Kearney sunt furnizori de servicii de consultanta pentru sectorul public.
Romania are 80 de angajati in sectorul public la mia de locuitori, incluzand angajatii din companiile detinute de stat. Spre comparatie, Italia are 61 de angajati in sectorul public, Bulgaria si Ungaria 82, Polonia 95, Slovenia 117, iar Norvegia 182.
„Romania are mai multi angajati la mia de locuitori care lucreaza la stat decat are Italia sau Spania, pentru ca inca exista companii ineficiente detinute de stat in domeniul transporturilor, utilitatilor sau manufacturii. Dar daca ne uitam la acele tari, observam ca au mai multi angajati la mia de locuitori care lucreaza in administratia publica, aparare sau in