» Pe ce se duc banii mei? Puneti-va in fiecare luna intrebarea asta si ati facut un prim pas important pe drumul cel bun. Daca mergeti mai departe, ca sa gasiti si raspunsuri ajungeti la un popas de unde nu puteti continua fara un tovaras de drum: bugetul. In lipsa lui, riscati sa va pierdeti pe drumuri laturalnice.
Bugetul e ca un cal naravas. Odata incalecat, aveti doua variante: il struniti si mergeti cu el mai departe sau va treziti aruncati din sa. Ca sa-l struniti aveti nevoie de haturi, iar uneori de cravasa. Daca va intrebati deja cam ce fel de haturi aveti la dispozitie, gasiti mai jos trei variante.
Metoda plicurilor. Este buna mai ales cand folositi mult numerarul si nu rulati sume mai mari. Daca primiti leafa prin casierie sau obisnuiti sa scoateti dintr-o data banii virati pe card, puteti folosi cu succes aceasta metoda. Puneti intr-o cutie de carton cateva plicuri in format A4 sau A5 (cititi mai jos de ce!) si scrieti pe fiecare plic numele unei categorii de cheltuieli. De exemplu: FACTURI, ALIMENTE, HAINE... Puteti incepe cu cateva plicuri destinate unor grupe mari de cheltuieli si, pe masura ce intrati in rutina administrarii, adaugati plicuri pentru categorii mai detaliate. Formatele A4 sau A5 va ajuta sa faceti pe plic diverse insemnari: bugetul maxim alocat fiecarei grupe, data fiecarei cheltuieli si suma, soldul ramas. Ar trebui, evident, sa aveti si un plic pe care sa scrieti "ECONOMII"! Un dezavantaj al metodei este ca banii din plic nu primesc nici un fel de dobanda.
Pix, carnetel, calculator. Este tot o varianta putin costisitoare care va ajuta sa aveti permanent la dvs. bugetul stabilit si jurnalul cheltuielilor. Puteti aloca fiecarei categorii de cheltuiala cate o fila din carnet/agenda. Ati dat banii, ati notat suma. Nu trebuie sa faceti asta chiar la casa magazinului! Intr-un moment prielnic din zi va puteti rupe do