De ani buni, în România se tot vorbeşte despre autostrăzi. Din păcate, am rămas doar cu vorbitul şi cu promisiunile din partea autorităţilor. România ocupă unul din ultimele locuri în Europa la acest capitol. La aproape doi ani de când trebuia să înceapă lucrările la tronsonul Deva - Orăştie, în judeţ nu există nici măcar un centimetru de autostradă.
Marţi, 1 septembrie, la sediul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România are loc licitaţia internaţională pentru construirea acestei bucăţi de autostradă.
Bucata de autostradă Deva - Orăştie are o lungime de 32,8 km. Pentru construirea acesteia se estimează că e nevoie de 365 de milioane de euro. Deşi s-a estimat că lucrările începeau în septembrie-octombrie 2007 şi se finalizau până la data de 31 decembrie 2010, dată la care toate programele ISPA în România trebuie încheiate, până acum autorităţile nu au fost capabile decât de promisiuni.
La data de 1 septembrie va fi organizată licitaţia. Iniţial, pentru construirea tronsonului Deva - Orăştie erau alocate 185 de milioane de euro, dintr-o finanţare nerambursabilă în proporţie de 75%, prin programul ISPA, iar restul, de 25%, este asigurat de Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor. Banii există încă, dar nimeni nu a fost în stare să-i cheltuiască, astfel că în doi ani valoarea lucrărilor s-a dublat.
Directorul adjunct al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Timişoara, Horaţiu Simion, declară că banii există încă şi ar putea fi folosiţi până la data de 31 decembrie 2010: "Fondurile există şi ar putea fi cheltuite în întregime dacă sunt renegociate condiţiile bancare printr-un memorandum sau, parţial, dacă lucrările vor începe, urmând ca banii pentru ceea ce s-a executat până la data de 31 decembrie 2010 să fie decontaţi". Simion spune că întârzierea a fost cauzată de o firmă oland