Turismul intern resimte o scădere de 20% în 2009 comparativ cu anul 2008. În anul crizei, litoralul românesc s-a menţinut pe linia de plutire doar pentru că tour-operatorii au sacrificat profitul şi au redus preţurile. Estimările Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) arată o scădere a încasărilor cu 20% pentru turismul intern în 2009, comparativ cu sezonul estival din 2008.
Litoralul românesc a înregistrat o uşoară scădere a numărului de turişti faţă de anul trecut, însă nu una semnificativă. În schimb, încasările au fost mai mici.
Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al ANAT, explică: „Sezonul acesta, au ales litoralul aproximativ 1,2 milioane de turişti români, un număr foarte mic faţă de cel înregistrat sezonul trecut. Însă hotelierii şi, evident, agenţiile de turism au scăzut considerabil preţurile pentru litoral, căutând un grad de ocupare mai mare, în ciuda unui profit mai mic“.
Mai puţini străini pe litoral
Cele mai vândute pachete turistice au fost sejururile de o săptămână, la hotel, prin agenţii de profil - 80% din
total. Urmează turismul de weekend, mai puţin agreat anul acesta, din pricina preţurilor care urcă începând de vineri până duminică.
Hotelurile de pe litoral au avut un grad de ocupare de 70%, similar cu cel consemnat în 2008. Dacă numărul turiştilor români pe litoral a rămas oarecum constant, turiştii străni care au ales malul românesc al Mării Negre au fost mai puţini în 2009, faţă de 2008.
„Anul acesta au venit aproximativ 50.000 de turişti străini, cu 20.000 mai puţini decât anul trecut“, a declarat Traian Bădulescu pentru „Adevărul”. Turiştii străini vin în principal din Germania, Franţa, fostele ţări sovietice şi, mai nou, din Bulgaria. „Este vorba în general de persoane de vârsta a III-a, care aleg staţiunile Jupiter şi Saturn pentru