Motoarele din anii ’30-’80 i-au înnebunit pe pasionaţi. Pe unele le-au descoperit pe la vreun bătrân de la ţară, care nu-şi imagina ce bijuterie stăpâneşte, pe altele – îngropate în praf, prin vreun pod părăsit. Le-au lustruit şi le-au restaurat, iar acum „vechiturile” valorează bani frumoşi. O singură piesă poate costa câteva sute de euro
Este o bijuterie de motocicletă de prin 1961, deşi are şaua roasă şi metalul pătat de rugină. Fiindcă „trăieşte” de o jumate de secol, unii pasionaţi ar da orice să pună mâna pe motocicleta IJ 56. Ionel Dobre a descoperit-o întâmplător, la un bătrân din Olteniţa. Omul îşi făcea cu ea treburile zilnice, fără să se întrebe vreodată ce istorie are în spate. Cum a văzut-o, Ionel a şi cumpărat-o, cu gândul să o lustruiască puţin şi atât. În rest, a lăsat-o aşa cum a găsit-o, nerestaurată deloc. S-a gândit că e mai autentică astfel. Acum, motocicleta poate fi admirată la Muzeul Naţional de Istorie, la expoziţia „O istorie pe două roţi”, prima de acest gen din România. Cu totul, la expoziţie se află 20 de motociclete retro care au circulat pe străzile din România din perioada antebelică până în anii ’80. Sunt motoare de serie, civile şi de război, unele mărci cunoscute, produse în fostele ţări socialiste (IJ, MZ, CZ, Ural, Carpaţi). Dar mai sunt şi alte mărci: BMW, Puch, SACHS, Deutchs Industri, Triumph.
O singură piesă costă câteva sute de euro. Ca să „recompui” o asemenea motocicletă de epocă numai din piese cumpărate separat, îţi trebuie câteva zeci de mii de euro. Jumătate dintre motocicletele expuse sunt în stare bună de funcţionare şi poţi să dai oricând o tură cu ele. Însă propietarii preferă să le ţină la cutie mai degrabă, pe motiv că plăcerea de a avea o piesă de colecţie este mai mare decât o simplă plimbare cu motocicleta.
Triumph-ul care s-a plimbat sute de mii de kilometri
Cel mai scump motor e