Echipajele României au concurat pentru prima oară la un Mondial cu o barcă model Filippi. Tricolorele au vâslit la Poznan pe o barcă revoluţionară, oferită cadou la promoţie de constructorul italian. Timp de câteva decenii, România a participat la competiţiile internaţionale cu bărci de fabricaţie autohtonă sau de origine germană, construite de Empacher, concernul german care monopolizează 80% din piaţa mondială.
Mondialul din Polonia a adus o schimbare la acest capitol pentru canotajul românesc. „În primăvară am primit gratis mai multe bărci Filippi pentru a le testa. Dacă ne plac, le putem păstra după acest Mondial, dar contra cost.
În acest context financiar foarte dificil, putem spune că am avut mult noroc, deoarece italienii au mizat pe noi în războiul cu nemţii“, recunoaşte cvintupla campioană olimpică Elisabeta Lipă.
Conform regulamentului federaţiei internaţionale, o barcă trebuie să aibă minimum 90 de kilograme, eventualele inadvertenţe fiind obligatoriu remediate cu ajutorul unor magneţi ataşabili de echipament.
În acest moment, România nu mai fabrică bărci de concurs, după ce uzina de la Reghin a sistat producţia.
„Mai facem doar bărci de antrenament la Arad. Generaţia mea a prins şi modele Reghin. Erau de două ori mai grele decât cele moderne. Şi acum mă doare instantaneu spatele când mă gândesc cât le căram prin cantonamente”, glumeşte Elisabeta Lipă.
Constructorul italian a promis că ne pupă picioarele dacă ieşim campioane olimpice cu barca lui.
Elisabeta Lipă
preşedinte FR Canotaj