Primii zece constructori din Romania au realizat anul trecut afaceri de circa 1,6 miliarde de euro, echivalentul a 10% din valoarea totala a pietei de constructii din 2008, de 14,3 miliarde de euro.
Companiile romanesti domina topul, in primele zece fiind doar patru subsidiare ale unor grupuri straine. Cele mai mari afaceri au fost realizate de companiile care au ca activitate lucrarile de infrastructura, desi proiectele mari de autostrazi inca nu au fost incepute. Structura topului este contrara evolutiei pietei constructiilor din ultimii ani, cand principalul motor de crestere au fost investitiile imobiliare - fie ca au fost locuinte, spatii de birouri sau centre comerciale.
De fapt, proiectele de reabilitare de drumuri au fost cele care au generat cele mai mari venituri pentru companii precum Romstrade din Giurgiu, Tehnologica Radion, Delta ACM, Strabag sau Colas Romania, in timp ce firme precum Spedition UMB, Bechtel sau Enka au fost implicate in lucrari de constructie de autostrazi.
„Dispersia firmelor de constructii in cazul proiectelor imobiliare este mai mare decat la cele de infrastructura. Chiar daca in ultimii ani sectorul imobiliar a fost principalul motor de crestere, sunt mai multe firme care lucreaza la un proiect rezidential sau de birouri decat la o lucrare de reabilitare de drumuri", explica Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor din Constructii (ARACO). Cifra de afaceri a primelor 10 companii de constructii reprezinta aproape 10% din totalul pietei constructiilor in 2008, fiind un nivel mult mai redus decat in anii ‘90, cand companii precum Hidroconstructia, Energoconstructia sau CCCF dominau piata, castigand majoritatea contractelor cu statul. Plosceanu afirma insa ca majoritatea companiilor care se afla acum in top 10 au fost sprijinite politic in ultimii ani si au castigat numeroase contr