De la intrarea pe piata, in 2005, Pepsi incearca sa ajunga din urma Coca-Cola mizand pe investitii masive in productie si marketing. De cealalta parte, Coca-Cola taie drastic din costuri si inchide jumatate din fabrici in doi ani, insa ramane cu bugete-gigant de marketing si cu o cota de peste 50% pe cel mai mare segment al pietei.
Strategiile celor doua companii sunt total opuse, insa acest lucru poate fi explicat prin decalajul foarte mare intre cotele de piata ale celor doi competitori. Anul trecut, Coca-Cola Hellenic a ajuns la o cota de piata in volum de 54,4% pe segmentul sucurilor carbonatate, fata de 53,3%, cat avea in 2007, arata raportul financiar al companiei grecesti care citeaza datele firmei de cercetare Canadean. Sucurile carbonatate sunt cea mai mare categorie din sectorul soft drinks, estimata la peste 500 mil. euro, si aduc aproape 70% din volumele totale de vanzari ale Coca-Cola HBC Romania.
Compania elena se afla astfel la o distanta confortabila de principalul sau competitor, Pepsi, a carui cota de piata poate fi estimata la sub 30% din segmentul de profil.
Coca-Cola, un business ajuns deja la maturitate, mizeaza acum pe eficientizare, in conditiile temperarii consumului, in timp ce Pepsi arunca in lupta peste 100 mil. dolari pentru a castiga cota de piata in Romania.
"Coca-Cola si Pepsi au avut intotdeauna strategii diferite de a aborda piata locala. Coca-Cola a mizat pe expansiune puternica acum zece ani si intre timp a ajuns la o cota de piata foarte mare. Lasat in urma, Pepsi incearca acum sa recastige pozitia pe piata. De un an sau doi, compania are o abordare agresiva a canalelor de distributie. In HoReCa (hoteluri, restaurante, cafenele - n. red.) dau premii sau compensatii pentru unitatile care accepta Pepsi", explica Iulian Padurariu, managing director al companiei de consultanta strategica Trout & Partner