Acesta este primul dintr-o serie de dosare în care analizăm evoluţiile din media controlată de Patriciu, Vântu şi Voiculescu. Cei trei stapani detin 71% din mass-media din Romania.
* * *
Oligarhia, potrivit lui Platon în Republica şi Aristotel în Politica, înseamnă guvernarea celor mulţi de către un mic grup de oameni. Dezbaterea purtată la noi în jurul oligarhilor n-are de-a face cu cei doi filosofi greci, ci cu un fenomen specific tranziţiei politice şi economice din Europa de Est. Încărcarea cu noi semnificaţii a termenului de oligarh s-a produs în Rusia, la mijlocul anilor 90.
Sociologul Olga Krîştanovskaia a publicat la 10 ianuarie 1996, articolul Oligarhia financiară în Rusia, în ziarul Izvestia. Autoarea preia conceptul de oligarhie financiară din scrierile lui Lenin şi-l utilizează pentru a explica fenomene ce tocmai aveau loc în Rusia în ultimele luni. În toamna anului 1995, Kremlinul a iniţiat un program de privatizare a perlelor coroanei, când practic au fost vândute pe nimic câteva din cele mai profitabile întreprinderi. Câştigătorii acestora urmau să sprijine realegerea lui Elţîn în funcţia de preşedinte. În schimbul sprijinului acordat, unii dintre ei au ocupat poziţii importante în Executiv, alţii au preferat să manipuleze din umbră, privatizând practic în folosul propriu diferite instituţii şi funcţii ale unui stat slab. Principalele arme pe care oligarhii le-au pus în slujba lui Elţîn au fost trusturile de presă.
Termenul de oligarh a început să fie tot mai utilizat din 1997-1998, odată cu primul mare război dintre oligarhi, purtat prin intermediul media, pentru privatizarea Sviazinvest, compania de telefonie publică. De atunci datează primele tentative de a defini oligarhul. Termenul a fost preluat şi de ştiinţa politică, fiind unul dintre conceptele utilizate în analiza evoluţiilor din Europa de Est, în spe