Dan Sucu, proprietarul grupului Mobexpert, cel mai mare jucator roman din industria mobilei, spune ca businessul romanesc ar trebui sa invete din solidaritatea altor natii, care se ajuta intre ele si depasesc astfel mai usor un context economic dificil.
In opinia lui Sucu, una dintre cele mai mari probleme pentru antreprenorii romani este ca societatile mari nu se comporta ca niste firme romanesti, nici macar in cazul companiilor cu capital exclusiv autohton - asa putine cate au mai ramas. La polul opus, solidaritatea altor natii este evidenta: francezii sau austriecii cumpara de la compatrioti, astfel incat „romanii se simt straini in propria lor tara", spune Sucu.
Expatii ce conduc societatile romanesti se solidarizeaza si se ajuta reciproc, constituie cluburi de manageri germani sau francezi, pe cand cei mai multi manageri romani se afla tot la conducerea unei companii cu capital strain si se comporta in consecinta.
Proprietarul Mobexpert da ca exemplu faptul ca Petrom, cea mai mare firma romaneasca, nu cumpara produse romanesti, ci se raporteaza la standardele austriece, preferand sa-si cumpere mobilier de la o firma din Austria.
Argumentul este „modelul standard pentru birourile din toata lumea, indiferent ca pentru aceleasi produse ar cheltui in Romania mult mai putin", subliniaza Sucu.
In aceste conditii, este tot mai greu pentru o afacere romaneasca sa se dezvolte in propria tara, pentru ca tot mai multe companii judeca dupa gandirea grupurilor din care fac parte. Astfel, in prezent, „posibilitatea ca un tanar antreprenor roman sa dezvolte o afacere si sa aiba succes se ingusteaza pe zi ce trece si tinde catre zero", apreciaza proprietarul Mobexpert.
O alta problema semnalata de el este ca in discutiile cu bancile companiile romanesti nu mai vorbesc decat cu intermediari, pentru ca grupurile financiare cu care discuta nu iau