Companiile de leasing au fost lovite puternic anul trecut de scaderea vanzarilor de masini si de un val de fraude, pierderile de pe aceasta piata depasind 100 de milioane de euro in 2008, de trei ori peste nivelul din anul anterior.
Potrivit bilanturilor publicate pe site-ul Ministerului Finantelor, firmele de leasing de talie mare si medie au inregistrat in 2008 o pierdere cumulata de 115 milioane de euro, in conditiile in care in 2007 minusul fusese de 34 de milioane de euro. Pe de alta parte, profiturile totale ale companiilor mari si medii au fost de circa 42 de milioane de euro, ceea ce inseamna ca piata de leasing este pe pierdere neta.
De departe cea mai mare pierdere a fost raportata anul trecut de Marfin Leasing (fosta Egnatia Leasing), companie de talie medie controlata de grupul cipriot Marfin: aproape 50 de milioane de euro, de 15 ori mai mare decat pierderea din anul anterior. Pierderea Marfin reprezinta astfel aproape jumatate din rezultatul negativ al pietei. Contactati de ZF, reprezentantii companiei nu au oferit comentarii cu privire la aceasta evolutie, dar surse din piata afirma ca Marfin a trecut prin fraude de circa 20 de milioane de euro anul trecut si ca acum nu mai acorda finantari, concetrandu-se pe revanzarea masinilor si a echipamentelor recuperate de la clientii rau-platnici. De altfel, pe site-ul companiei nu mai este prezentata oferta de finantare, ci oferta de bunuri recuperate.
Multe firme de leasing au incercat sa isi majoreze cota de piata anul trecut, iar in multe cazuri analiza de risc a clientilor s-a facut intr-un timp scurt, astfel incat in piata au aparut multe fraude. De exemplu, au existat cazuri de firme mici, de apartament, care obtineau de la mai multi finantatori bani pentru acelasi echipament sau pentru bunuri care in realitate nu existau. Dupa obtinerea finantarilor aceste firme isi schimbau foarte d