Producatorii de vagoane se numara printre companiile care au resimtit mai putin criza din ultimul an, dupa ce au raportat profituri record in 2008 si si-au asigurat contracte consistente pentru urmatorii ani.
Remar Pascani (RMAR), firma controlata de Gruia Stoica, si Astra Vagoane Calatori, a omului de afaceri Valer Blidar, au fost principalii castigatori ai licitatiilor organizate de CFR Calatori, numai in ultimii doi ani cele doua societati contractand de la compania de stat lucrari de peste 400 mil. euro in domeniul materialului rulant.
Remar Pascani a avut in 2008 afaceri de numai 24,3 mil. euro si firma controlata de Blidar a inregistrat afaceri de 65,6 mil. euro.
Valer Blidar a infiintat anul acesta Banca Comerciala Feroviara, a treia mare banca cu capital privat din Romania, el detinand impreuna cu Astra Vagoane Calatori circa 90% din capital, iar 10% este in posesia unui alt jucator important de pe piata de material rulant, respectiv Atelierele CFR Grivita, care anul trecut a avut afaceri de 46,5 mil. euro.
Cele doua companii au inregistrat anul trecut cele mai mari profituri de pe piata, firma lui Blidar castigand 26,3 mil. euro, iar Atelierele CFR Grivita a obtinut un profit net de 4,5 mil. euro.
CFR Calatori a oferit in 2008 si 2009 contracte de peste 700 mil. euro pentru achizitia si modernizarea de vagoane pe o perioada de 3-4 ani, beneficiare fiind majoritatea companiilor de top de pe piata.
Statul a sustinut practic intregul sector si a asigurat cresterea acestor companii intr-o perioada care a adus scaderi importante pentru cele mai multe ramuri ale economiei. Investitiile mari realizate de CFR vin in contextul in care compania are un parc invechit de vagoane care necesita reparatii si modernizari.
Gruia Stoica a castigat cele mai mari contracte
Gruia Stoica, care detine Grupul Feroviar Roman,