In vremuri grele, oamenii conteaza pe schimbare - nu doar la nivelul politicii si conducatorilor, ci si in ceea ce priveste propriile buzunare. Criza economica globala nu a aruncat doar cu trilioane de dolari pe primele pagini ale ziarelor, ci a si subliniat felul in care consumatorul obisnuit si-a modificat atitudinea fata de bani. Aparent, monezile, cele mai mici unitati monetare, sunt la mare cautare.
In Thailanda, trezoreria semnaleaza ca s-au dublat cererile de schimbare a monezilor in bancnote, iar in Argentina, anul a inceput cu o penurie de monezi, intrucat oamenii au inceput sa le stranga. In acelasi timp, in SUA si Marea Britanie au crescut vanzarile de pusculite, noteaza CNN.
Cercetatoarea Priya Raghubir, de la Universitatea New York, a studiat problema din perspectiva modului in care monezile si bancnotele mici ca valoare modifica comportamentul consumatorilor.
Cercetarile ei demonstreaza ca adultii cheltuiesc mai mult atunci cand au la dispozitie bancnote mici sau monezi, decat atunci cand au o "hartie" cu valoare mai mare.
Intre doua grupuri, unul care are la dispozitie o hartie de 100 de dolari, celalalt avand cinci a cate 20 de dolari, acesta din urma va cheltui mai multi bani.
Fenomenul nu tine de o tara sau regiune anume: cand gospodinele chineze au primit salariul pe o saptamana a sotului in bancnote mici sau in bancnote mari, primele au fost mai tentate sa cheltuiasca banii mai repede.
Cercetatoarea sugereaza ca una din consecintele studiului este ca, pentru a da un impuls economiei declansand consumul, bancile centrale ar trebui sa creasca aprovizionarea cu monezi sau bancote mici.
"Daca bancile centrale trec la bancnote cu valori mai mici sau pe monezi, oamenii le vor cheltui mai repede", precizeaza Raghubir.
In SUA, spre exemplu, o multime de monezi