Filmul lui Radu Gabrea, „Călătoria lui Gruber”, ajunge de mâine în cinematografele din România.
Fără pretenţia de a restitui vreun adevăr istoric, dar cu intenţia onestă de a se apropia de el, „Călătoria lui Gruber”, în regia lui Radu Gabrea, e unul dintre puţinele filme româneşti care se încumetă la un subiect sabotat de atât de multe mistificări, cum e Pogromul de la Iaşi, din iunie 1941. Filmul intră de mâine în cinematografe, după ce a rulat la Melbourne, în Australia. Cap de afiş e Florin Piersic Jr., alături de Claudiu Bleonţ, Marcel Iureş, Alexandru Bindea şi Udo Schenk.
Scenariul lui Răzvan Rădulescu şi al lui Alexandru Baciu are ca punct de pornire trei pagini din romanul „Kaputt”, al lui Curzio Malaparte. Corespondent de război, fascist şi favorit al lui Benito Mussolini (apoi trecut de partea comuniştilor), Malaparte n-a consemnat în „Corriere della Sera” despre ororile petrecute atunci, a făcut-o însă mai târziu, în romanul său, cumva „întru salvarea conştiinţei”.
În zilele acelea, scriitorul s-a folosit de toate pârghiile pe care i le întindea poziţia sa privilegiată pentru a-l găsi pe doctorul evreu Josef Gruber (Iureş), care i-ar fi putut trata o alergie. „Dintr-o realitate certă a pornit o ficţiune despre ceea ce i s-ar fi putut întâmpla lui Malaparte la Iaşi, în timpul pogromului. Eu aveam iniţial o altă variantă a scenariului, dar proiectul ar fi eşuat, pentru că ar fi trebuit să plătim sume uriaşe pentru drepturile de autor şi apoi şi costurile de producţie s-ar fi ridicat mult”, explică Radu Gabrea.
Românii au făcut exces de zel
Cercetările celor doi scenarişti arată că în aceeaşi perioadă se petrecuse un alt eveniment: castelul lui Roznovanu, prietenul lui Ion Antonescu, fusese devastat de trupele româneşti, după ce Roznovanu însuşi se oferise s