Comerţul cu amănuntul a crescut în România, în iulie, cu 1,8% faţă de luna anterioară, după scăderi consecutive în primele şase luni ale anului. Astfel, scăderea consumului s-a temperat uşor faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la -13,2%.
În rândul statelor UE, comerţul cu amănuntul a crescut, faţă de luna iunie, în unsprezece ţări, a scăzut în cinci şi a rămas stabil în Danemarca. Cele mai mari creşteri s-au înregistrat în Suedia (2,2%), România (1,8%) şi Belgia (1,4%). Pe de altă parte, cele mai mari scăderi pe retail s-au produs în Estonia (-3,9%), Spania (-1,2%) şi Letonia (-1%).
În privinţa evoluţiilor anuale, comerţul cu amănuntul a crescut în şase state UE şi a scăzut în unsprezece. Cele mai mari creşteri faţă de iulie 2008 au marcat Belgia (4,8%), Suedia (4,6%) şi Polonia (4,4%). Cele mai mari scăderi s-au produs în Letonia (-29,5%), Estonia (-20%) şi Lituania (-19,1%).
Scădere anuală de 13%
România este al patrulea stat cu scădere anuală masivă a comerţului cu amănuntul, chiar dacă ritmul s-a mai temperat faţă de luna iunie, când s-a atins vârful deprecierii vânzărilor pe retail. Datele arată o scădere anuală, în iulie 2009, de 13,2% faţă de iulie 2008. În iunie, scăderea faţă de perioada similară a anului trecut a fost de 17,8%.
Consumul casnic în gospodarii a înregistrat, în primul semestru al anului, o creştere de 17% la valori exprimate în lei. Anul trecut, în aceeaşi perioadă, se raporta o creştere de 22% a acestui segment de consum, potrivit unui studiu realizat de GfK Romania.
Creşterea cea mai dinamică au înregistrat-o produsele de îngrijire personală şi de întreţinere a locuinţei, de 19% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, devansând creşterea alimentelor şi a băuturilor cu 2% (17% în monedă naţională).