Numărul 13 al revistei „Forbes România“, ce apare la chioşcuri luni, 7 septembrie, ne arată cum a reuşit Emil Popescu să revitalizeze şampania Zarea. După ce anul trecut producătorul de vinuri spumante a avut pierderi de un milion de euro, în 2009, sfidând criza, managerul Emil Popescu speră la 600.000 de euro profit. Venit la conducerea Zarea în 2004, după ce a preluat compania împreună cu cel mai mare jucător din domeniu din Germania, Schloss Wachenheim, Emil Popescu (46 de ani) a oprit căderea liberă din care brandul părea să nu mai aibă scăpare.
Dacă în 1989, Zarea era lider incontestabil în România pe mai multe segmente – vin spumant, vermut, bitter, lichior şi coniac –, 15 ani mai târziu compania nu mai avea nici jumătate din afacerile postdecembriste. Sufocat de concurenţi agresivi, tradiţionalul vin spumant Zarea, lansat acum o sută de ani de neamţul Wilhelm Mot, ajunsese să aibă o cotă de piaţă nesemnificativă, de 5,5%. În cinci ani, Popescu a restructurat masiv compania de două ori, i-a lustruit produsele şi a reuşit să câştige o cotă de piaţă de 23,5% pentru şampanie.
Acum, în ciuda crizei şi a conjuncturii internaţionale nefavorabile, este pe cale să aducă din nou profit în conturile firmei, după trei ani în care afacerile au mers pe o pantă descendentă. În primul trimestru i-a crescut cifra de afaceri cu 57%, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, şi i-a scăzut pierderile de peste cinci ori, până la 250.000 de euro. Mai mult, speră să obţină la sfârşitul anului un profit de 600.000 de euro, după pierderea de un milion de euro din 2008.
FOCUS PE MARKETING
Zarea este acum o firmă în care discuţii despre managementul riscului şi reducerea costurilor sunt la ordinea zilei. Lansează produse noi, le promovează şi a ajuns să deţină, potrivit companiei de cercetare de piaţă MEMRB, 23,5% dintr-o p