- Cultural - nr. 371 / 5 Septembrie, 2009 Poveste ciudata, imaginata si realizata de Hamori Ferenc, redactorul-sef al magazinului cailor ferate ungare "Indohaz", in buna conlucrare cu Barna Tanczos, secretar de stat in Ministerul Transporturilor din Romania. El este cel care a dat aprobarea ca o locomotiva dintr-un alt stat sa "defileze" prin Romania. Trenul "Nostalgia", cu toate insemnele iredentiste pe care le avea... Apoi, povestea Cantonului nr. 30 de la Ghimes-Faget, cum era numerotat in vremea Austro-Ungariei. O poveste care n-a emotionat pe nimeni. Nici chiar pe cei ce ar trebui sa raspunda de securitatea Romaniei. O derulare simpla. Cantonul, proprietate a S.N.C.F.R., a fost vandut unui localnic, profesorul Andras Deaky. In scurt timp, generos, acesta l-a donat Consiliului Local, conform unui plan strategic bine gandit. A inceput apoi strangerea fondurilor, venite rapid din buzunarele Ungariei. Cand renovarea a fost incheiata, conform unor proiecte gandite la Budapesta, s-a trecut la amenajare, gasindu-se si un alibi credibil: cantonul de la Ghimes-Faget a fost proiectat de inginerul ungur Ferenc Pfaff (1851-1913). Si cum omu' a mai proiectat si o serie de alte cantoane, dar si multe gari, trebuie sa asteptam alte reintalniri cu trenurile "nostalgiei"... La Cantonul de la Ghimes-Faget, situat la 32 de kilometri de Miercurea Ciuc, s-a pus la punct o expozitie, in fapt, un muzeu permanent, cu obiecte ce amintesc de vremurile dualismului austro-ungar. Vremuri tragice pentru romani! Sansa repetarii exista. Daca nu se vor trezi autoritatile, vor intra pe rol romanii. Asa cum au facut-o si la Faget, in judetul Bacau, care au organizat un zid viu si le-au cerut nostalgicilor din trenul... "Nostalgia" sa se-ntoarca in credinta, la pelerinajul de Rusalii de la Sumuleu-Ciuc, pentru a participa la cel mai mare pelerinaj din Europa de Est. Sa lase politica iredentista