Se bucură ca un copil când vede cum invenţiile sale sunt încă de mare actualitate, chiar şi după 25 de ani
Născut : 24 ianuarie 1948, la Brăila
Studii: Institutul Politehnic Braşov, promoţia 1971
Profesie: inginer principal I
Familie: căsătorit
Imediat după terminarea stagiaturii, obligatorii pe acele vremuri, a intrat ca inginer la institutul de cercetare pentru utilaje de construcţii, astăzi “Ceprorex” Brăila, unde a rămas fără întrerupere până astăzi. Are un portofoliu impresionant de invenţii, axate mai ales pe hidraulica industrială, câteva însă, chiar sunt de notorietate mondială.
“La începutul anilor 80 am început să lucrez la o maşină de cârmă hidraulică pentru toate tipurile de nave maritime, care să asigure guvernarea vasului în cele mai critice momente. Aşa am conceput mai multe maşini de cârmă de tipodimesiuni diferite care puteau fi montate pe nave de la 4.500 de tone până la petroliere de 165.000 de tone.”Anii au trecut şi din industria de altădată s-a ales praful. Uimitor însă, Ceprorex a rămas, pentru că pe lângă cercetare oferea şi o bază de microproducţie. Programul la maşinile de cârmă a fost stopat, inclusiv bancul de probă, care a stârnit uimirea constructorilori navali japonezi de la Kawasaki aflaţi la Brăila, a ajuns sub lama aparatelor de tăiat.
“Brăila”, pe etichetele unor nave demult dispărute
Nimeni nu a ştiut o bună perioadă de timp ce s-a ales de maşinile de cârmă făcute la “Promex”. A se reţine că “Promex” era numele de export al produselor realizate la Progresul- Brăila, încă din anul 1982, Institutul de cercetare apărea ca montator al maşiniilor de cârmă marca “Promex”. Acum doi ani un fax venit din Turcia pe adresa uzinei solicita nişte piese de schimb specifice pentru o astfel de maşină de cârmă. Cum inginerul Balaban era binecunoscut, s-a luat legătura cu el.
“Pent