REZULTAT l Serviciile de calitate nu prea au avut căutare anul acesta la malul Mării Negre. În schimb, au fost la mare căutare hotelurile de două stele, nerenovate, al căror unic avantaj a fost preţul
În jur de 30 de milioane de euro. Aceasta este paguba pe care a făcut-o criza vara aceasta în conturile agenţiilor de turism, numai pentru sejururile de la mare. “Până la mijlocul lunii octombrie, când se vor încheia programele turistice speciale pentru litoral, estimăm că încasările vor ajunge la 270 de milioane de euro, faţă de 300 milioane de euro, în 2008, cifre care au luat în calcul şi diferenţa de curs”, a declarat pentru Gândul Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT).
Aceasta înseamnă o scădere cu 10% a încasărilor faţă de anul trecut, estimare care ia în calcul acelaşi număr de turişti ca în 2008, adică 1,2 milioane de români şi un preţ mediu de 225 de euro pentru fiecare vacanţă vândută, faţă de 250 de euro. Cifrele ar putea fi destul de aproape de realitate, ţinând cont că 90% dintre sejururile de la mare se vând prin operatori. Dacă românii au mers în continuare la malul Mării Negre, numărul vizitatorilor străini s-a redus cu aproape o treime faţă de anul trecut, când pe litoral şi-au petrecut vacanţele 60.000 de turişti.
Mult şi ieftin, la hoteluri de două stele
Unii se declară mulţumiţi de bilanţul parţial al afacerii “Litoral 2009”, aducându-şi aminte de începutul prost al sezonului estival, când prognozele indicau scăderi de 30-40% ale veniturilor.
“A fost un an bun în condiţiile date. Am avut rulajul asigurat în mare parte de hotelurile de două stele, exact invers faţă de anii trecuţi, când mai întâi se vindeau locurile la trei, patru şi cinci stele. Este o situaţie nouă”, ne explică Daniel Vasilescu, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR). @N