Guvernul apoate cheltui discreţionar sume importante, care nu au fost programate prin legea bugetului, pentru a câştiga simpatia populară. Mecanismul este creat prin fondul de rezervă bugetară. Anual, Guvernul prevede în buget fonduri de rezervă de 150-200 milioane de lei. Până la sfârşitul anului, adică al exerciţiului bugetar efectiv – care este sensibil diferit faţă de bugetul programat şi votat de Parlament -, fondul de rezervă alimentează diverse tipuri de cheltuie
Guvernul apoate cheltui discreţionar sume importante, care nu au fost programate prin legea bugetului, pentru a câştiga simpatia populară. Mecanismul este creat prin fondul de rezervă bugetară.
Anual, Guvernul prevede în buget fonduri de rezervă de 150-200 milioane de lei. Până la sfârşitul anului, adică al exerciţiului bugetar efectiv – care este sensibil diferit faţă de bugetul programat şi votat de Parlament -, fondul de rezervă alimentează diverse tipuri de cheltuieli cu miliarde de lei, adică de zeci de ori mai mult decât s-a prevăzut prin buget. Cu precădere în preajma alegerilor, acest fond ajunge un fel de sac fără fund, din care sunt ajutate diverse instituţii şi categorii de persoane alese de Guvern. La ultima rectificare, Executivul a tăiat cheltuielile majorităţii ministerelor, dar nu a uitat să suplimenteze fondul de rezervă aflat la dispoziţia sa, înainte de alegeri, cu 517,5 milioane de lei.
În ultimul trimestru al anului trecut, când campania pentru Legislativ era în toi, Executivul a dat aproape 2,8 miliarde de lei administraţiilor locale şi bugetului de pensii, folosind ca pârghie fondul de rezervă. În jur de 500 milioane de lei au fost pentru plata salariilor în învăţământ şi pensii, iar 2 miliarde de lei pentru cheltuielile curente – de personal şi cu bunuri şi servicii – ale unităţilor teritoriale. Fostul guvern scăpase complet de sub control cheltuielile, î