Instituţiile publice au obligaţia de a diminua cheltuielile de personal în medie cu 15.5% lunar, aplicând, la alegere, unele măsuri, printre care cea privind acordarea a până la zece zile lucrătoare fără plată în lunile octombrie - decembrie 2009, potrivit formei finale a proiectului privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, precum şi raţionalizarea cheltuielilor. "În vederea încadrării în constrângerile bugetare determinate de situaţia de criză economică, în perioada octombrie - decembrie 2009, conducătorii autorităţilor şi instituţiilor publice, indiferent de modul de finanţare, au obligaţia de a diminua cheltuielile de personal, în medie cu 15,5% lunar, prin aplicarea uneia din următoarele măsuri: zile libere fără plată pentru o perioadă de până la 10 zile lucrătoare ; să reducă programul de lucru; să dispună o măsură ce combină alternativele prevăzute sau printr-o altă măsură cu efect echivalent ", se arată în documentul publicat, duminică seara, pe site-ul Guvernului.
Totodată, autorităţile şi instituţiile publice au obligaţia de a-şi organiza activitatea, astfel încât să asigure continuitatea serviciilor de interes public, iar modalitatea de aplicare a măsurilor prevăzute se stabileşte cu acordul salariatului, după consultarea organizaţiilor sindicale sau, după caz, a reprezentanţilor salariaţilor.
"În lipsa acordului sau în cazul în care, urmare opţiunii exprimate de salariat, nu se poate asigura continuitatea serviciului de interes public, intervalul şi numărul de 6 zile libere, precum şi reducerea programului se stabilesc de conducătorul instituţiei
publice, astfel încât să nu fie efectuate mai mult de 4 zile libere într-o lună, iar diminuarea salariului să nu depăşească nivelul prevăzut ", se precizează în proiectul de lege.
Angajatorul nu poate acorda, însă, zilele libere de sărbător