Unul dintre principalele obiective ale reformei educaţionale în domeniul ştiinţelor exacte este schimbarea accentului de la o pregătire în mare parte teoretică către una preponderent practică. Sursa: Hepta
Scopul este crearea unor aşa-zise competenţe-cheie în domenii ca matematica, fizica şi chimia, care să fie utile, mai târziu, în viaţă. Astfel, înainte de a pătrunde marile enigme ale fizicii, un elev pasionat de această ştiinţă trebuie să înţeleagă relevanţa celor studiate.
„Ştiinţele exacte sunt predate corect la noi, suntem foarte buni pe partea teoretic-speculativă”, spune Florian Colceag, preşedintele IRSCA Gifted Education, matematician şi profesor cu 20 de ani de experienţă în educaţia copiilor supradotaţi.
„Din păcate sunt foarte puţin aplicative, iar practica este esenţială pentru a avea dezvoltare economică. [...] Avem foarte mult de învăţat pentru a reuşi să aplicăm această componentă practică”, completează profesorul Colceag, care speră că profesorii se vor putea adapta schimbărilor.
Descurajarea formării unei minţi ordonate
"Fizica se face o oră, doar unele licee au două sau trei ore pe săptămână. În aceste condiţii, este foarte greu să împaci teoreticul cu practicul. Desigur, ar trebui să se insiste pe fundamente şi cunoaşterea să se facă pe bază de experiment", crede Alexandru Jipa, decan al Facultăţii de Fizică din cadrul Universităţii din Bucureşti.
Acesta susţine că programa şcolară are nevoie de unele modificări, deoarece se insistă inutil pe anumite materii, totul fiind în defavoarea dezvoltării României. "Nu avem nevoie de atâta teorie a dansului, de religie 12 ani şi alte astfel de materii. Dacă vrem să fim o ţară dezvoltată în Uniunea Europeană, trebuie să ne axăm pe ştiinţele exacte. Spre exemplu, la liceele vocaţionale, fizica se face un singur an. Dar cred că şi art