In ultimii sase ani, Romania a cheltuit aproximativ 37 de milioane de euro intr-un program menit sa sprijine inscrierea la gradinita a copiilor din grupurile dezavantajate sau reducerea abandonului scolar. Totodata, au fost sprijinite persoanele care au dorit sa isi reia studiile. Acum, programul isi propune sa aduca in dezbatere publica si subiectul desegregarii scolare.
Maria este o fetita de etnie roma, care s-a inscris la scoala dupa inceperea anului scolar. A fost repartizata intr-o clasa formata aproape exclusiv din copii romi, si ei inscrisi dupa 15 septembrie. In plus, invatatoarea lor ii cearta si le reproseaza ca nu se straduiesc suficient sa invete. Copiii sunt mai mult marginalizati, decit ajutati sa invete.
Un astfel de caz, intalnit din pacate in continuare in unele scoli din Romania, este unul de discriminare pe criterii etnice. Pentru combaterea acestei situatii, Ministerul Educatiei (MECI) deruleaza incepind din anul 2003 un program de acces la educatie al grupurilor dezavantajate, program ajuns acum in faza de evaluare si de diseminare a informatiei.
“In acesti ani au fost alocate 37 de milioane de euro, din fonduri Phare si ale guvernului. Ne-am propus astfel sa stimulam inscrierea timpurie la gradinita a copiilor, sa prevenim abandonul scolar si sa oferim o a doua sansa persoanelor care doresc reluarea scolii pentru ca nu si-au finalizat studiile la vreme”, a spus Liliana Preoteasa, coordonator al programului, director in cadrul MECI.
Beneficiari ai programului au fost cel mai adesea copii si tineri romi, dar si copii din grupuri dezavantajate (saraci, cu cerinte educationale speciale). Aproximativ zece mii de persoane au reusit sa termine studiile elementare sau sa capete o calificare prin intermediul programului “A doua sansa”, in timp ce aproape 400 de mediatori scolari au fost pregatiti pentru a