Pe măsură ce dezvoltarea şi producţia automobilelor hibride iau amploare la nivel mondial, se acutizează criza metalelor rare, folosite la construcţia acestora, informează Automotive News, citând Reuters.
Toyota Prius este cel mai popular autovehicul hibrid datorită consumului foarte scăzut de carburant. Motorul electric şi acumulatorul pe care modelul le foloseşte necesită însă metale rare, cel mai mare exportator al acestor bunuri fiind China. În acest context, mai mulţi experţi avertizează că, deşi cererea la nivel global va creşte o dată cu orientarea mai multor constructori auto către segmentul de piaţă „verde“, China va reduce exportul de metale rare.
Se aşteaptă ca, în următorii ani, cererea anuală de astfel de materii prime pentru producţia automobilelor hibrid să fie cu circa 40.000 de tone mai mare decât cantitatea disponibilă dacă nu se găsesc alte surse de extracţie. În Statele Unite, problema ar putea fi rezolvată prin redeschiderea unei mine în California, în 2012.
Proviziile cele mai afectate ar fi cele de neodymium, o componentă-cheie a aliajului folosit pentru fabricarea magneţilor uşori din motoarele electrice montate pe maşini hibride, precum Prius, Honda Insight sau Ford Focus, dar şi a magneţilor folosiţi în construcţia generatoarelor de electricitate eoliene. „Rude“ apropiate precum metalele terbium şi dysprosium sunt, de asemenea, folosite în aliajul respectiv pentru păstrarea proprietăţilor magnetice ale acestuia la temperaturi mari. Se mai aşteaptă ca afectate de criză să fie în viitor şi stocurile de lanthanum, un alt ingredient important folosit în producţia acumulatorilor automobilelor hibride.
Zeci de kilograme de metale rare în fiecare maşină
Potrivit experţilor, producţia atât de maşini hibride, cât şi de generatoare eoliene va creşte în viitor, o dată cu orientarea către mijloace de transport