Afacere cu afine, cine ar fi crezut că rentează? Chilianul Gonzalo Jara a pariat pe acest business în România. Însă profitul rodeşte abia după cinci ani. Numărul 13 al revistei de business Forbes România analizează afacerile cu afine, ale căror marje de profit ajung la 80%. Gonzalo Jara, şeful filialei din România a companiei Vital Berry, unul dintre cei mai mari producători de fructe din America de Sud, a încercat să vândă lanţului de hipermarketuri Real afinele de pe cele 22 de hectare pe care firma le deţine în zona Orăştiei. Însă, întâlnirea cu achizitorul de fructe al retailerului s-a terminat în cinci minute.
Comerciantul nu a fost interesat de oferta lui Jara, întrucât avea deja contractate importuri şi voia ca livrările să se facă de trei ori pe săptămână, nu o singură dată, cum dorea Jara.
Paradoxal, în timp ce afinele din hipermarketurile şi supermarketurile din România provin fie din Chile, chiar de la Vital Berry!, fie din Polonia, şi se vând cu 10-12 lei caserola de 150 de grame, producţia de 25 de tone de afine a omului de afaceri chilian este livrată către Germania. Dar cum de a ajuns un om de afaceri tocmai din Chile să bată la poarta unui hipermarket din Bucureşti?
Căutări prin Europa
În vara anului 2006, când a poposit în comuna Beriu, de lângă orăşelul hunedorean Orăştie, Gonzalo a simţit că şi-a găsit liniştea. Până atunci, timp de trei luni, căutase cu febrilitate, precum Norah Jones în filmul „My Blueberry Nights“ („Nopţi albastre ca afinele“), locul perfect în care să cultive (ce altceva decât) afine. Inginerul agronom Gonzalo Jara trebuia să lanseze afacerile în Europa ale companiei chiliene Vital Berry.
Concret, „conquistadorul“ avea o misiune clară: să găsească terenuri cu soluri acide, dar ieftine, în zone muntoase, cu climă blândă, ideale pentru cultivarea afinelor. Ia