Date noi, provenind din arhiva Comitetului Central al PCR, demonstrează atenţia de care s-a bucurat accidentul de pe Dunăre, la cel mai înalt nivel al conducerii RSR. Imediat după producerea tragediei, Nicolae Ceauşescu a ordonat înfiinţarea unei comisii de experţi.
Pe baza expertizei tehnice şi hidrografice, a mărturiilor supravieţuitorilor, s-a concluzionat: "Vinovat de producerea acestui incident deosebit de grav este comandantul navei bulgare, Gheorghi Petrov Anghelovski".
NAVETIŞTII ŞI ELEVII, PRINCIPALELE VICTIME
Din comisie făceau parte dr ing. Constantin Bondar (Consiliul Naţional al Apelor), ing. Mircea Toader (expert instructor principal coordonator filiala Galaţi), ing. Paul Butuşna şi ing. Victor Botan (experţi instructori la filiala Galaţi). În timp-record, ei au stabilit şi cauzele accidentului şi vinovatul. De-a fir a păr, au descris şi împrejurările, anexând raportului şi un desen.
La 10 septembrie 1989, nava de pasageri "Mogoşoaia", ce aparţinea Întreprinderii Navrom Galaţi, plecase în cursă dinspre Portul Galaţi spre comuna Grindu (jud. Tulcea). Era una dintre cursele obişnuite, cu care "navetiştii" tulceni care lucrau la Combinatul siderurgic şi la Navrom plecau spre locurile de baştină. Duminica, nava executa şi activităţi de croazieră pentru turişti.
Din raportul prezentat la experţi reiese că "pasagerul" plecase în cursă la ora 8:00 dimineaţa, circulând regulamentar, în aval, pe dreapta şenalului. Din amonte circula, la aceeaşi oră matinală, spre Portul Ruse un convoi de şase barje cu o lungime de 191 metri şi o lăţime de 37,5 metri, care transporta 9.760 de tone de minereu de fier. Nava bulgărească "Petăr Karamincev" avea rolul de împingător.
La doar 20 de minute, după ce "Mogoşoaia" parcursese 5 km, s-a produs incidentul. Convoiul bulgăresc a lovit în plin vasul c