Fabricarea şi reciclarea bateriilor pe bază de litiu-ion pun serioase probleme de poluare. Un consum zilnic de 2.000 de waţi, doar pentru a încărca o dată bateriile automobilului electric, reprezintă un cost mult prea mare pentru utilizatorii casnici. Pe hârtie sau la saloanele auto internaţionale, maşina electrică pare să reprezinte viitorul, prosper şi luminos, al industriei auto. În practică, automobilul cu propulsie electrică arată mai mult a campanie publicitară, menită doar să atragă atenţia asupra constructorilor auto.
Şi maşina ecologică poluează
Specialiştii au ajuns la concluzia că maşinile electrice nu sunt „verzi“. Energia necesară alimentării unui automobil electric se produce în proporţie de 70-90% în termocentrale, centrale nucleare şi pe gaz, toate fiind mari poluatoare. Specialiştii susţin că cel mai vândut hibrid, Toyota Prius, este chiar mai puţin ecologic decât un autoturism ieftin cu motor mic şi consum redus.
Asta pentru că, pe lângă costurile ridicate cu producerea curentului, adevărata problemă o reprezintă tehnologia de fabricaţie. La maşinile cu baterii electrice, în timpul fabricării poluarea este foarte mare, iar resursele energetice alocate sunt imense. De fapt, costurile foarte mari se traduc şi în preţul final al maşinilor cu propulsie hibridă sau electrică. În România, Toyota Prius are preţurile cuprinse între 25.300 şi 30.000 de euro cu TVA.
Carbonatul de litiu este prezent de mult timp în bateriile de laptop sau telefoane mobile, acum fiind privit ca salvatorul industriei auto. Asta pentru că poate stoca o cantitate mare de energie într-un spaţiu restrâns. Marii constructori auto fac experienţe cu bateriile pe bază de litiu.
General Motors le testează pe modelul Chevrolet Volt, Toyota are în vedere baterii cu litiu la o viitoare generaţie a lui Prius, BMW are ace