Intr-una din editiile trecute am scris despre necesitatea formularelor europene E112 si E121, pentru romanii plecati in strainatate. In acest numar va vom prezenta ce inseamna, si cum se obtin formularele E104, E106, E109 si E115.
Formularul E 104 reprezinta atestatul privind totalizarea perioadelor de asigurare, de munca sau de resedinta. Persoanele care solicita formularul E 104 vor depune la sediul Caselor de Asigurari de Sanatate o cerere însotita de copie de pe cartea sau buletinul de identitate sau de pe certificatul de nastere, dupa caz, copie de pe cartea de munca sau, în cazul lucratorilor independenti, declaratia de asigurare pentru concedii si indemnizatii, orice alte documente care atesta perioade de asigurare pentru boala sau maternitate.
Formularul E 106 este atestatul privind dreptul la prestatiile în natura ale asigurarii de boala-maternitate în cazul persoanelor care îsi au resedinta într-un alt stat decât statul competent. Pentru aceasta, documentele necesare persoanei asigurate în vederea obtinerii acestui formular sunt copie de pe cartea/buletinul de identitate sau de pe certificatul de nastere, dovada resedintei în alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European decât statul competent. Pentru persoanele care nu pot face dovada resedintei anterior plecarii, se pot lua în considerare contractul de munca, documentul de detasare, ordinul emis de ministru sau orice document care face dovada sederii obisnuite pe teritoriul statului membru al Uniunii Europene sau al Spatiului Economic European. De asemenea, mai sunt necesare dovada ca urmeaza o forma de învatamânt în statul de resedinta, în cazul studentului, formularul E 101 si/sau formularul E 102, în cazul lucratorului detasat, prevazut la art. 14 paragraful 1 lit. a) din Regulamentul (CEE) nr. 1.408/71 (salariat) sau la art. 14 bis paragraful 1 lit. a) din acela