• CORESPONDENŢĂ DE LA VENEŢIA• La festivalul veneţian, lumea mai aşteaptă încă apariţia capodoperei, apariţia filmului care să domine, de la mare înălţime, restul competiţiei. Ca într-o comedie felliniană, mulţimi avide de miracole invadează sălile de cinema de pe Lido (altfel, în restul anului, o insulă liniştită, respirând un confort burghez)...
Şi chiar dacă, deocamdată, capodopera absolută n-a apărut, ediţia 2009 a Mostrei s-a dovedit o ediţie foarte interesantă, vie, plină de diversitate.
De pildă, au făcut senzaţie, pe bună dreptate, două documentare americane, "Capitalism: a Love Story", de Michael Moore, şi "South of the Border", de Oliver Stone. Michael Moore - pentru cei care nu ştiu! - e un cineast supraponderal care apare în propriile filme, cu un aer de urs de desen animat, care joacă, într-o veselie, pe aria "ce catastrofală e America"!
Nici nu se putea subiect mai potrivit, care să îi dea apă la moară lui Moore, decât actuala criză economică, urmărită de la limita de jos a sărăciei până la colivia de aur de pe Wall Street, de la şomerii evacuaţi din case pentru că nu şi-au plătit creditul până la oamenii obligaţi să facă mari împrumuturi ca să-şi plătească serviciile medicale... Un amalgam de interviuri, de filme de arhivă, de statistici, de păreri personale şi de amintiri din copilărie ale regizorului, un amalgam menit să demonstreze că "legea profitului" e inumană, că între capitalismul feroce şi democraţia veritabilă legătura e destul de vagă, iar între capitalism şi creştinism, încă şi mai vagă...
Pentru că, într-adevăr, ce legătură pot avea cele 14.000 de locuri de muncă pierdute pe zi cu "iubeşte-ţi aproapele"...? Cei bogaţi devin tot mai bogaţi, cei săraci devin tot mai săraci, iar Michael Moore descoperă, entuziast, cu sau fără sprijinul lui Marx, că o fantomă bântuie prin America... Şi, evid