Producatorii de ciment de pe piata locala HeidelbergCement (Germania), Lafarge (Franta), Holcim (Elvetia) si grupul austriac Strabag au anuntat anul trecut investitii de aproape un miliard de euro in majorarea capacitatii unitatilor de productie si chiar in construirea de noi fabrici, pentru prima oara dupa 60 de ani.
Austriecii de la Strabag, cu afaceri anuale de 13,7 mld. euro, au incheiat in toamna lui 2008 negocierile cu autoritatile locale pentru inceperea unei investitii de circa 220 mil. euro in constructia unei fabrici de ciment pe piata locala, in localitatea Anina din judetul Caras-Severin. Si Holcim a inceput in 2009 studiile pentru construirea unei fabrici de 400-500 mil. euro in localitatea Mihai Viteazu, judetul Cluj.
Previziunile din vara anului trecut indicau o crestere constanta pentru urmatorii cinci ani de circa 10-15% a consumului de ciment, insa scaderea de 25-30% din primul semestrul al acestui an a dat peste cap planurile producatorilor. Strabag si Holcim au anuntat ca amana investitia in constructia unor noi unitati de productie, in timp ce Lafarge si HeidelbergCement au franat ritmul investitiilor.
Piata cimentului se va intoarce anul acesta la nivelul inregistrat in urma cu trei ani, dupa ce va inregistra o scadere de 25-30% a consumului, si depinde in mare masura de investitiile in infrastructura care vor fi realizate in a doua parte a anului, dupa ce sectorul imobiliar s-a blocat in primul semestru.
Piata de ciment a inregistrat anul trecut un volum de vanzari de 10,6 milioane de tone, in crestere cu 8,6% fata de 2007- echivalentul a 480 kg/cap de locuitor, in timp ce in valoare consumul s-a ridicat la 3,28 mld. lei (890 mil. euro), in crestere cu 20% comparativ cu anul anterior.
Astfel, avand in vedere declaratiile celor trei producatori de ciment Lafarge, Holcim si Carpatcement Holding, consumul de ci