Retailerii Metro, Rewe, Mega Image si Interex, cu afaceri cumulate de 4 miliarde de euro, risca amenzi totale de pana la 400 de milioane de euro dupa ce Consiliul Concurentei a demarat o investigatie asupra unor posibile intelegeri anticoncurentiale intre retaileri si furnizorii lor cu privire la stabilirea preturilor de vanzare sau revanzare.
Cele patru grupuri realizeaza aproximativ 40% din vanzarile din comertul modern alimentar romanesc, potrivit Consiliului Concurentei. De altfel, grupurile germane Metro (Metro Cash & Carry) si Rewe (Selgros si Billa) sunt primii doi jucatori din comertul modern romanesc cu afaceri de 2,2 mld. euro, respectiv 1,5 mld. euro in 2008.
"Concurenta prin pret este cel mai important element de manifestare a unei economii de piata libere. Orice forma de restrangere sau impiedicare a concurentei prin pret reprezinta o abatere de la principiul libertatii de manifestare a agentilor economici pe piata si produce o grava afectare a intereselor consumatorilor finali. In situatia in care aceste practici vor fi confirmate, Consiliul Concurentei va sanctiona corespunzator companiile vinovate, iar respectivele comportamente vor fi interzise pe piata", a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.
Ce risca
In cadrul acestor investigatii, inspectorii Consiliului pot intra direct in companii, avand acces la toate documentele acestora, iar amenzile pot ajunge la 10% din cifra de afaceri. In practica insa, cea mai mare pondere a amenzii date de CC in cifra de afaceri a companiei sanctionate a fost de 7%. In plus, companiile care coopereaza cu autoritatea de concurenta, in cadrul programului de clementa, pot obtine imunitate la amenda sau reduceri substantiale ale amenzilor.
Luand insa in calcul penalizarea maxima de 10% din vanzari, amenda ar putea ajunge la 400 mil. euro, raportat la un rulaj c