Înţelegerea de liber schimb, prin care taxe vamale scad, reprezintă o nouă ameninţare a industriei auto din Europa, răpusă deja de criză. Sursa: AP Photo
În plină criză globală, o ţară fără resurse naturale, fără minereuri, fără un sol generos, Coreea de Sud, reuşeşte să aibă creştere economică. Soluţia e comerţul, mai nou, cu Uniunea Europeană printr-un acord de liber schimb care va fi finalizat până la sfârşitul acestui an şi care dă fiori industriei auto româneşti.
După doi ani de negocieri, forma finală a acordului presupune scăderi de taxe vamale de ambele părţi. În timp ce produsele industriale coreene vor ajunge în Europa cu taxe mai mici, produsele agricole europene vor putea pătrunde pe piaţa coreeană mai uşor. Industria auto din România reclamă însă un de zastru, pentru că maşinile coreene vor face o concurenţă serioasă autoturismelor din aceeaşi clasă, în special celor produse la Uzina Dacia.
Acordul de liber schimb între UE si Coreea este ca şi semnat. Potrivit semnalelor politice de la Seul, acordul va fi ratificat luna aceasta de parlamentul sud-coreean.
Dacia se simte deja ameninţată
Din acordul de liber schimb cu Coreea de Sud, unul dintre avantaje pentru UE este că îşi va crea astfel o nouă zonă de influenţă, nu doar economică, ci şi politică, într-un spaţiu dominat de China. În baza acordului prima care va reduce taxele va fi UE. „Asta pentru că UE este mai avansată decât Coreea. Acum noi importăm masiv minereuri şi materiale brute din Japonia, dar după acord vom importa din Europa, pentru că sunt mai ieftine” explică Lee Taeho, directorul pentru politici de liber schimb din Ministerul coreean de Externe.
În timp ce în Coreea acordul este puternic susţinut, în România industria auto este ameninţată, consideră Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de A