Constantin Chiriac e un nume care nu spune nimic românilor.
Îl ştiu doar câţiva iniţiaţi, iar reacţia pe care am auzit-o a fost: „Da, un tip foarte tare...”. Însă, ca idee generală, nu-l cunoaşte nimeni în România. Ca să fie mai simplu pentru toată lumea, ştiţi cine e? Ăla care l-a jucat pe Nilă în „Moromeţii”.
Am spus asta unor colegi şi au pufnit în râs: „Serios? Incredibil!”. Acum am lămurit cât de cât enigma, contururile personajului se contopesc uşor-uşor în straturile profunde ale memoriei. Da, e dinţosul din film, cu fruntea cât o ancoră de vapor, cu urechile ca foile de varză şi care îl întruchipa nemaipomenit pe idiotul familiei.
Cetăţeanul este de mulţi ani directorul Teatrului din Sibiu. Şi mult mai mult decât atât. Constantin Chiriac a produs Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, care este considerat al treilea eveniment teatral din lume. Proporţiile producţiei sunt supranaturale pentru spaţiul românesc.
Sute de companii de pe toate continentele îşi susţin spectacolele împărţite în nenumărate secţiuni, se joacă în stradă, în parcuri, în sălile de sport şcolare şi câteodată în Sala Mare a teatrului. Arta inundă oraşul, parfumul culturii îţi pătrunde în piele şi oamenii păşesc prin Piaţa Mare ca şi cum s-ar plimba prin culisele unei scene uriaşe.
Efectul e copleşitor şi deloc întâmplător. Aşa trebuia să iasă, acesta a fost scopul urmărit şi aşa arată „o viziune”. A fost viziunea lui Constantin Chiriac - să transforme oraşul în sală de teatru, ca şi cum l-ar fi acoperit cu un capac gigantic de sticlă şi făcând sute de mii de locuitori şi vizitatori să respire starea de graţie.
Tot acest cetăţean de care nu aţi auzit până acum l-a convins pe Silviu Purcărete să monteze „Faust” la Sibiu şi i-a asigurat finanţarea, una foarte costisitoare. Urmăriţi trailerul de 3 minute de